Personvernerklæring
Personvern og
informasjonssikkerhet er viktig for oss i Østre Toten Kommune. Vi ønsker
at du skal føle deg trygg på at dine personopplysninger behandles på en sikker
og riktig måte av kommunen, og at du kjenner til hvilke rettigheter du har
etter personopplysningsloven.
Denne
personvernerklæringen beskriver generelt hvordan Østre Toten kommune behandler
personopplysningene du oppgir i våre digitale skjemaer. Vårt mål er å sikre at
personvernet ivaretas i samsvar med krav til behandling av personopplysninger,
jfr. personopplysningsloven.
Det er Østre Toten kommune
som er behandlingsansvarlig for personopplysningene som samles inn, registreres
og lagres. Alle personopplysninger vil bli behandlet med fortrolighet og vil
utelukkende bli brukt til saksbehandling av tjenesten du søker om.
Når du har fylt ut og
sendt inn søknadsskjemaet til oss, har du samtidig samtykket i at dine
personopplysninger kan mottas og behandles av oss.
Formålet med behandling av
personopplysninger
Personopplysningene du
blir bedt om å oppgi i skjemaet gjør det mulig for oss å saksbehandle din
søknad etter relevant lovverk. Vi samler inn kun de personopplysningene som
trengs for å behandle din konkrete søknad. Innhenting og behandling av
sensitive personopplysninger, som for eksempel helseopplysninger, kan bare
utføres dersom det er helt nødvendig for formålet med behandlingen, jfr. personvernforordningen
art. 9.
Behandlingsgrunnlaget
Personopplysningsloven kapittel
3 angir vilkårene for å behandle personopplysninger.
Personopplysninger kan i hovedsak bare behandles så fremt du har gitt ditt
samtykke, hvis ikke annet hensyn ligger til grunn, jfr. personvernforordningen art.
6.
Innhenting av personopplysninger
For å logge deg på våre
digitale skjemaer kreves innlogging med e-post eller ID-porten. Dette er
nødvendig for å sikre identifisering i forbindelse med saksbehandlingen.
De nødvendige
personopplysningene innhentes først og fremst fra deg når du søker på en
tjeneste. Om nødvendig for å behandle søknad, eller for å kunne levere ønsket
tjeneste, kan kommunen innhente personopplysninger fra andre offentlige
myndigheter. Det kan for eksempel være Folkeregisteret eller Kontakt- og
reservasjonsregisteret.
Hvilke personopplysninger behandler
vi?
* Kontaktopplysninger som
navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse
* Personopplysninger som
er nødvendige for å identifisere deg, som fødselsnummer, d-nummer, kjønn og
statsborgerskap
* Personopplysninger
knyttet til ytelser du benytter, eksempelvis barnehage, skole, byggesak og
renovasjon
Utlevering av opplysninger
For å kunne levere ønsket
tjeneste kan kommunen i noen tilfeller overføre personopplysninger til andre
instanser som NAV, sykehus, direktoratet eller lignende. En slik overføring av
personopplysninger til eksterne leverandører reguleres av en
databehandleravtale mellom kommunen og den eksterne virksomheten.
Lagring av personopplysninger
Dersom
du logger deg på med e-post/MinID/BankID kan du når som helst velge å avbryte
utfyllingen av skjemadialogen og eventuelt hente den opp igjen for videre
utfylling senere. Opplysningene du har tastet inn vil ligge lagret på Acos AS
sin server, og vil ikke være tilgjengelige for mottaker i kommunen før du
bestemmer deg for å sende inn søknaden. Når du har valgt innsending, har du
samtidig samtykket i at mottaker kan behandle opplysningene. Velger du å
avbryte utfyllingen vil skjemaet mellomlagres på din brukerprofil og må evt.
slettes fra din side selv.Via tilgangsstyring sørger kommunen for at bare
de personene som har tjenstlig behov for disse personopplysningene får tilgang
til dem. I våre arkiv blir personopplysningene oppbevart så lenge som det er
behov for det, for å kunne oppfylle våre forpliktelser overfor deg, og/eller i
samsvar med norsk lov, jfr. arkivloven §6.
Dine rettigheter
* Du har når som helst
rett til å trekke tilbake et samtykke du har gitt i forbindelse med dine
personopplysninger.
* Du kan be
om innsyn i alle opplysningene vi behandler om deg.
* Du kan be
om å få rettet eller supplert personopplysninger om deg som er
feilaktige eller mangelfulle.
* I gitt situasjoner kan
du be
om å få slettet personopplysninger om deg selv.
* I noen situasjoner kan
du også be
oss begrense behandlingen av personopplysninger om deg.
* Dersom vi behandler personopplysninger
om deg med grunnlag i våre oppgaver, eller på bakgrunn av en
interesseavveining, har du rett
til å protestere på vår behandling av personopplysninger om deg.
* Dersom vi behandler
personopplysninger om deg med grunnlag i samtykke eller en kontakt, kan du be
oss om å overføre personopplysninger om deg til deg eller til annen
behandlingsansvarlig.
* Du har rett
til å klage til Datatilsynet dersom du mener dine personopplysninger
behandles i strid med denne erklæringen.
Allmennhetens innsyn
Hovedregelen i
offentlighetsloven er at forvaltningsorganers saksdokumenter er offentlig
tilgjengelig. Din henvendelse til oss vil også være offentlig, uansett hvilken
form den kommer i. Kommunen håndterer imidlertid en del dokumenter som
inneholder taushetsbelagte personopplysninger. De blir unntatt fra
offentlighet.
Henvendelser
Send e-post dersom du har spørsmål: personvernombudet@ototen.no.