Østre Toten kommune

Informasjon om datainnbruddet og koronasituasjonen

29.03.21: Planlagt IKT-vedlikehold - passordbytte:

Denne informasjonen ble sendt på e-post til alle ledere med personalansvar før helga (fredag).

Planlagt arbeid

Det vil bli utført planlagt arbeid i i forbindelse med bytte av brukernavn/passord for alle brukere i Østre Toten kommune.

Arbeidets start: Torsdag 08.04.2021 klokka 18:00

Arbeidets slutt - senest: Fredag 09.04..2021 klokka 07:00

Konsekvenser for ansatte: Det vil kunne oppleves periodevis ustabilitet på alle tjenester fra Ikomm i arbeidsperioden.

Nytt brukernavn og engangspassord må benyttes etter endringen, og passord endres av hver enkelt ved første innlogging. Brukerveiledning(er) vil bli gitt.

Informasjon for torsdag 8. april

Fra klokka 18:00 må det forventes:

• Ustabilitet må forventes i alle systemer, også pålogging/autentisering fra klokka 18:00 torsdag til klokka 07:00 fredag

• Dokumenter en jobber i og systemer kan “dette ut”

• Det anbefales at de som ikke må jobbe i dette tidsrommet, ikke gjør det og at arbeid avsluttes før klokka 18:00 torsdag 8. april.

• Labo, Fjellvoll og Fossen – bruker vaktordningen som vanlig ved kritiske feil.

Passordbytte - fredag 9. april

Fra og med klokka 07:00 fredag 9. april skal alle ansatte i Østre Toten kommune bruke nytt brukernavn og passord.

Grunnen til passordbytte nå er en teknisk konsekvens av at vi går over til Ikomm.

Vi legger opp til å gjennomføre et tilsvarende løp som i januar da vi måtte retanke alle PC-ene etter dataangrepet.

Lister med passord blir distribuert ut til alle enheter onsdag 7. april. Vi ønsker å benytte de samme ressurspersonene fra de enkelte enhetene, som sist vi byttet passord, til å distribuere ut passordene til sine kolleger.

Listene skal hentes på innbyggertorget når alt er klart og beskjed er gitt.

Vi jobber for at listene er klare for henting fra onsdag morgen (7. april) i Innbyggertorget.