Østre Toten kommune

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Slik fungerer eSignering - elektronisk signatur

Du mottar en e-post fra postens signeringstjeneste om at du har et dokument fra Østre Toten  kommune til signering. E-posten vil inneholde en lenke til postens signeringstjeneste.

E-posten vil også angi hvor lenge dokumentet vil ligge til signering før det trekkes tilbake og ikke lenger kan signeres. Hvis du oversitter fristen, så kontakt kommunen på postmottak@ototen.no som kan aktivere signeringen igjen.

Når du har åpnet lenkeadressen i en nettleser, klikker du «Logg inn for å signere» og velger «Dokument fra det offentlige». Du logger på med en av de samme måtene som du logger inn på  Altinn for å sjekke skattemeldinga (MinID, BankID, BankID på mobil, Buypas eller Confides).

Nå får du opp lenke til dokumentet som skal signeres og kan lese det. Etter å ha lest dokumentet, kan du klikke på knappen «Signer dokument». Du signerer da dokumentet med din elektroniske ID (en av de samme som kan brukes for å logge på).

Etter signering kan du laste ned en kopi av det signerte dokumentet. Hvis du har digital postkasse for sendinger fra det offentlige (digipost eller e-boks) vil du automatisk motta en kopi der.

Som en del av elektronisk signatur, ligger også at ingen kan endre i dokumentet uten at signaturen blir ugyldig. Du kan derfor være trygg på at der man kan legge fram et dokument med gyldig signatur, vil det alltid være det samme dokument du har signert.