Grunnlån

Generelt

Tema

- Alle tjenester A-Å
- NAV

Beskrivelse

Enkeltpersoner kan søke Husbanken om grunnlån til oppføring av ny bolig. Grunnlånet skal bidra til å fremme viktige boligkvaliteter som universell utforming og miljø. Det betyr at huset du ønsker å bygge, blant annet

  • må være tilrettelagt for livsløpsstandard
  • ha redusert energibehov
  • bestå av miljøvennlige materialer

I enkelte distrikter kan kvalitetskravene i noen tilfeller fravikes. 

Målgruppe

Alle, uavhengig av inntekt eller situasjon for  øvrig

Kriterier/vilkår

Husbanken forutsetter at du har økonomisk evne til å betjene lånet og at dette kan dokumenteres. Husbankfinansiering skal være innrettet mot rimelige kvalitetsboliger og gjelder ikke de dyreste boligene.

Pris for tjenesten

Lånet følger Husbankens rentevilkår.


Gebyrer helse og omsorg aaa

Serviceerklæring

___

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Ta kontakt med Husbankens regionkontor så tidlig som mulig og gjerne før søknad er sendt. Benytt søknadsskjema (se lenke under) og fyll det ut i to eksemplarer.

Skjema

Søknad om grunnlån
Søknad om statlig bostøtte (elektronisk)

Vedlegg

  • Målsatte tegninger
  • Situasjonsplan
  • Byggekontrakt/anbudsmateriale
  • Beregning av boligens oppvarmingsbehov
  • Annen nødvendig dokumentasjon

Søknaden sendes til

Søknaden sendes til Husbankens regionkontor.

Østre Toten kommune Postboks 24 2851 Lena

Saksbehandling

I vurderingen vil det bli lagt vekt på lokale kostnads- og markedsforhold, kvalitet og brukergruppe. Husbanken tilbyr samarbeid tidlig i prosjekteringsfasen for å avklare kvalitet og pris.

Klagemulighet

Det er anledning til å klage på Husbankens vedtak om tildeling, utmåling, avvisning og avslag på lån eller tilskudd. Klagen må være skriftlig og sendes det kontoret som har truffet vedtaket. Klagen må begrunnes. Angi hva du klager over og hvilken endring du ønsker. Klagefristen er tre uker fra du har mottatt vedtaket. Hvis du ikke får medhold i klagen, sendes den til en uavhengig klagenemnd som er oppnevnt for husbanksaker.

___

Kontaktinformasjon

Ansvarlig enhet

Avdeling:
NAV/Sosialtjenesten
Telefon:
55 55 33 33
Nettadresse:
http://www.nav.no/805320999.cms
Postadresse:
Postboks 23, 2851 Lena
Besøksadresse:
Rådhuset, 2850 Lena
Åpningstid:
Man, ons-fredag 09.00-15.00 Tirsdag 10.00-15.00

Andre opplysninger

Dato oppdatert
2016-01-15 13:53
Gyldig til
2020-12-15